“Aktywna świetlica. Miejsce pełne pomysłów.”

Z radością informujemy, że uczniowie klas 1b, 2b i 3a dołączyli do ogólnopolskiego projektu „Aktywna świetlica. Miejsce pełne pomysłów.”, organizowanego w naszej szkolnej świetlicy. Nad realizacją działań czuwają wychowawcy świetlicy – pani Wanessa Wierzbicka, pani Monika Mazur oraz pani Oksana Pawlikowska, które z zaangażowaniem wspierają dzieci w rozwijaniu kreatywności, współpracy i aktywności.

Udział w projekcie to dla naszych uczniów szansa na zdobywanie nowych doświadczeń, wspólną zabawę i twórcze spędzanie czasu w gronie rówieśników. Celem przedsięwzięcia jest rozwijanie kreatywności, współpracy i aktywności dzieci poprzez ciekawe działania realizowane podczas zajęć świetlicowych.

Założenia projektu „Aktywna świetlica. Miejsce pełne pomysłów”. Program ma za zadanie dostarczyć konkretne pomysły i propozycje zajęć na cały rok szkolny, możliwe do zrealizowania w warunkach świetlicowych. W każdej edycji zaproponujemy zupełnie inną, interesującą i angażującą uczniów tematykę z opracowaną bazą zadań do wykonania.

Druga edycja projektu 2025/2026 o tytule „Mali odkrywcy” to podróż w świat odkryć i wynalazków. Uczniowie poznają niezwykłych odkrywców i wynalazców, ich dzieła oraz zjawiska, które zmieniły historię. Będą zgłębiać tajemnice przyrody, obserwować niezwykłe zjawiska, odkrywać ciekawostki o świecie oraz samodzielnie eksperymentować. Każde zadanie to okazja do zdobywania wiedzy w atrakcyjnej i angażującej formie.

Cele ogólne projektu:

Poszerzanie wszechstronnej wiedzy uczniów w ciekawy i angażujący sposób.

Rozwijanie pasji i zainteresowań uczniów, a także zachęcanie do ich odkrywania.

Zachęcenie do wprowadzania nowych, innowacyjnych metod pracy w codziennej pracy świetlicy szkolnej.

Inicjowanie sieci współpracy pomiędzy placówkami w całej Polsce (m.in. poprzez wymianę doświadczeń z realizacji zadań)

Cele II edycji projektu „Mali Odkrywcy”:

rozwijanie ciekawości poznawczej poprzez odkrywanie zjawisk przyrodniczych, technologicznych, naukowych i historycznych; kształtowanie postawy odkrywcy i badacza – gotowego do zadawania pytań, poszukiwania odpowiedzi i kreatywnego rozwiązywania problemów;

rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów, w tym: uczenia się, współpracy, komunikacji, kompetencji matematyczno-przyrodniczych, cyfrowych;

wzmacnianie umiejętności pracy zespołowej i wspólnego tworzenia (np. plakatów, makiet, eksperymentów, galerii, gazetki);

utrwalanie wiedzy poprzez działanie, doświadczenia, eksperymenty, obserwacje i twórcze aktywności; nauka korzystania z różnych źródeł informacji, takich jak książki, Internet, mapy i przewodniki;

rozwijanie kreatywności i wyobraźni przez twórcze projekty (makiety, lapbooki, plakaty, gry, modele);

kształtowanie odpowiedzialności za wspólne zadania i efekty pracy grupowej;

budowanie postawy szacunku wobec przyrody, nauki i dorobku ludzkości; utrwalanie nawyków ekologicznych (np. recykling, wykorzystywanie naturalnych materiałów);

rozwijanie umiejętności prezentowania efektów pracy i wypowiadania się na forum grupy.

Dlaczego warto? Projekt rozwija ciekawość świata, uczy kreatywnego myślenia i dostarcza gotowych inspiracji na zajęcia, które łączą naukę z zabawą.

Prowadzący projekt: Monika Mazur, Oksana Pawlikowska. Koordynator: Wanessa Wierzbicka